5. BIBLIOGRÁFIA
- Aizière, J. Pourquoi les instituteurs doivent apprendre
l'espéranto. Kiadó: Société française pour la propagation de l'espéranto, Paris, 1914.
-
Aymonier, Camille. L'espéranto, langue première de
l'enseignenrent. Kiadó: Les Presses Universitaires, Paris, 1925.
-
Balogh, Judit. Az eszperantó, mint hídnyelv szerepe az
idegen nyelvek oktatásában. Magyar nyelvű. Egyetemi disszertáció; általános nyelvészeti doktori diploma, Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest, 1979, 182 old.
-
Barcsay, Zsuzsa. Az eszperantó tanszfer-értéke magyarok
részére az indó-európai nyelvek tanulásában/oktatásában. Metodiko en la praktiko, 31-38 old. c könyvben, Paderborn/Budapest; Esperanto-Centro/Hungara Esperanto-Asocio, 1982.
-
Behrmann, Hermann. Nyelvi tájékoztató oktatás (La lingvo-
orientiĝa instruado). István Szerdahelyi, Miscellanea
interlinguistica, 1980, Budapest, 423-426 old.
-
Blanke, Detlev. Esperanto und Wissenschaft. Kulturbund der
DDR, Berlin,
1982, 88 old.
-
Blanke, Detlev. Internationale Plansprachen. Eine
Einführung. Akademie-Verlag, Berlin, 1985, 407 old.
Blanke, Detlev. Plansprache und Nationalsprache, ein
Beitrag zur
Erforschung ihrer spezifischen Kenntnisleistungen.
Egyetemi
disszertáció: filológiai doktori diploma. Humboldt
Universität, Berlin,
1976, 244 old.
-
Blanke, Detlev (szerk.) Esperanto. La internacia lingvo -
sciencaj
aspektoj. Eszperantó. A nemzetközi nyelv - tudományos
vetület.
Kulturligo de GDR, Berlin, 1979, 237 old.
-
Bovet, Pierre. L'espéranto à l'école. Confércnce faite à
l'aula de
l'Université de Genève, le 20.IV.l922. Hatier, Paris, 1922.
-
Bovet, Pierre és Ith, A. Enketo pri la internacia
helplingvo.
Adatgyűjtés a nemzetközi segédnyelvről. Kiadó: Sveda
Esperanto-Asocio,
1948/1949, 32 old.
-
Campos-Grez, Héctor. El problema lingüístico en las
relaciones
internacionales. Jogi és társadalomtudományi szakdiploma.
Ponteficia
Universidad Católica de Chile, 1987, 235 old.
-
Carlevaro, T. és G. Lobin (szerk.) Einführung in die
Inrerlinguistik /
Enkonduko en la interlingvistikon Kiadó: Leuchtturm-Verlag,
Alsbach,
1979.
-
Cart, T. Rapport sur l'espéranto adressé à M. le ministre
de
l'Instruction Publique. Presa Esperantista Societo, Pans,
1907.
-
Cavanagh, B. A fist Foreign Language for all Mankind. The
Brish
Esperanto Association, London, 1970.
-
Chaves, Sylla. Überlegungen zur Lehrnerleichterung
im Fremdsprachenunterricht durch Voranstellung der Internacia
Lingvo.
(szemelvény) Grundlagenstudien aus Kybernetik und
Geisteswissenchaft
(Kibernetikai és társadalomtudományi alaptanulmányok) 1979,
Bd 20, H. 4.
-
Cherpillod, A. Esperanto estas sintezo, ne miksaĵo. c.
cikk a Le
Travailleur espérantiste, 1977, 17 szám (utánnyomás: Paco,
1977, 3 sz.
8-9 old).
-
Chiti-Batelli, Andrea. Communication internationale et
avenir des
langues et des parlers en Europe. Kiadó: Presses d'Europe,
Nice, 1987.
-
Chiti-Batelli, Andrea. La politica d'insegnamento delle
lingue nella
Comunità Europea. Kiadó: Armando Editore, Roma, 1988.
-
Collinson, W. E. The internationality of Some Esperanto
Affixes.
Forrás: Esperantologio 1. köt. 1950, 2.sz. 81-88. old.
-
Compte rendu de la Réunion Consultative sur la place de
l'espéranto dans
l'enseignement scolaire, tenue à la Bibliothèque Nationale, à
Berne, le
31 mars 1979, "L'Espéranto à l'école", Kultura Esperanto-
Centro, La
Chaux-de-Fonds, Svájc, 1979.
-
Conference Proceedings to the Annual Conference of
Educational
Associations (M. Majerczak bibliográfiájában említve,
Propédeutique du
français et l'epéranto): Esperanto as a Factor in Education,
1921; Place
of Esperanto in Modern Education, 1924; The Educational Value
of
Esperanto, 1926.
-
Dahlenburg, Till. Die internationale Plansprache
Esperanto als
Unterrichtsgegenstand. Forrás: Der Esperantist 119/120
sz., 1983.
-
Dahlenburg, Till. Internaciaj vortoj en Esperanto, ĉu
balasto aŭ
propedeŭtika utilaĵo? (Nemzetközi szavak az eszperantóban,
hasznos vagy
ballaszt?). Forrás: El teorio kaj praktiko de Esperanto-instruado,
Szerk: T. Ejsmont, Lodz, 1988, 51-55. old.
-
Dahlenburg, Till. Pädagogischer Wert des Esperanto-
Unterrichts. Forrás:
D. Blanke (szerk.) Esperanto und Wissenschaft, 1986. 39-41.
old. Kiadó:
Kulturbund der DDR, Berlin, Esperanto-Verband.
-
Denoël, Pol. L'espéranto dans l'enseignement. Kiadó:
Fondation Maurice
Jaumotte-Locqet, 1968.
-
Dodge, E. Esperanto, Instrument of Mental Training.
Forrás:
Education, 61 sz. 1941, 309-317 old. (utánnyomás a Basic
English
antológiában, New York, 1994.)
-
Eaton, Helen S. The Education Value of an Artifical
Language. Forrás:
The Modern Language Journal, XII. köt. 1927, 2. sz., 87-94.
old.
-
Eaton, Helen S. An Experiment in Language Learning. Forrás:
High
Points in the Work of the High School of New York City, 1934
és 1936
május, Annual Report 193.
-
Enciklopedio de Esperanto, "Pedagogia valoro de Esperanto"
szócikk,
Budapest, 1933, utánnyomás 1979 és 1986, 435-437. old.
-
Faisant, E. Nos filsapprendront-ils le latin? Forrás: La
Revue des
Revues, Párizs, 1913, 227-236 és 255-262. old.
-
Fellegi, Terézia. Kiel faciligas la ingvo Esperanto la
lernadon de la
rusa lingvo (Hogyan könnyíti az eszperantó az orosz nyelv
tanulását?).
Disszertáció: Orosz és angol nyelvoktatói diploma. Forrás:
Hos Shi Minh
Pedagógiai Főiskola, Eger, 1978. 28. old.
-
Fernández-Meméndez, M. Valor educativo de Esperanto. Kiadó:
La Bona
Semisto, Montevideo, 1948.
-
Figas, Eric. Porquoi l'espéranto à l'école primaire?
Szakdolgozat:
általános iskolai tanári diploma. Forrás: Institut
Supérieur de
l'Enseignement Pédagogique de l'Etat Liège, 1988, 34 old.
-
Fischer, Alexandra. Modern Languages by way of Esperanto.
Forrás:
Modern Languages, 2. kötet, 1921, 5/6 szám, 179-182. old.
-
Formaggio, Elisabetta. Didaktika eksperimento pri la
instruado de la
planlingvo Esperanto en elementgrada lernejo (Eszperantó
tervnyelv
didaktikai oktatási kísérlet általános iskolában). Forrás:
H. Behrmann
(szerk.): Lehrplanerische Rationalisierung des
Sprachunterrichts.
Paderborn: FEoLL, 1975. 5. szám.
-
Formaggio, Elisabetta. Lerneja eksperimento pri facileco kaj
transfero
en la fremdlingva instruado (Oktatáskönnyítés és
transzfer az
idegen nyelvi oktatásban iskolai kísérlet). Forrás:
Internacia Pedagogia
Revuo, 1990/1. 1-9. old.
-
Formizzi, Giordano. La lingua internazionale nella storia
della
pedagogia, parte Il documcnti. Kiadó: Libreria Editrice
Universitaria,
Verona, 1986.
-
Frank, Helmar. Die Messmöglichkeit der relativen
Schwierigkeit von
Fremdsprachen. Forrás: Lobin, Bink (szerk.) Kybernetik und
Bildung
III, Paderborn/Hannover: Schöning, Schwedel, 1977, 14-25.
old.
-
Frank, Helmar. Die Wesensmerkmale des Paderborner Modells
für den
Spracborientierungsunterricht. Forrás: Carlevaro/Lobin
(1979), 175-176.
old.
-
Frank, Helmar. Europäische Sprachpolitik. Aufgabe,
Lösungsangebote und
Schwierigkeiten. Forrás: Aus Politik und Zeitgeschichte.
Beilage zur
Wochenzeitung "Das Parlament", B 11/83, 1983-03-26, 26-38.
old.
-
Frank, Helmar. Kibemetika-pedagogia teorio de la lingvo-
orientiga
instruado (A nyelvi-tájékozódó oktatás kibernetikai-
pedagógiai
elmélete). Forrás: Frank/Frank-Böhringer/Yashovardhan
(1982), 123-144.
old.
-
Frank, Helmar. La esencaj trajtoj de la Paderborna modelo
por la
lingvoorientig-instruado (A nyelvi-tájékozódó oktatás
paderborni
modelljének lényeges vonásai). Forrás: Carlevaro/Lobin
(1979), 173-174.
old.
-
Frank, Helmar. Lernaufwand und lernerfolg bei
konkurrierenden
Wissenschafssprachen. Forrás: Eŭropa dokumentaro, 11, 1978,
17-19. old.
-
Frank, Helmar. Manifesta kaj kaŝita lernplifaciligo
(transfero) -
teorio kaj apliko al la lingvo-pedagogio (Nyílt és
rejtett
tanuláskönnyítés (transzfer) - elmélet és alkalmazás a
nyelvpedagógiában). Forrás: Laborpresaĵo por la
partoprenintoj de la
4-a Paderborna Laborkonferenco, 1919.
-
Frank, Helmar. Nachweis des strukturbedingten Transfers
aus dem
Sprachorientierungs-unterricht. Forrás:
Grundlagenstudien aus
Kybernetik und Geisteswissenschaft (Bazaj studoj el
kibernetiko kaj
sociaj sciencoj), 1979, Bd. 20, H. 4., 1979, 20, 1, 14-28.
old.
-
Frank, Helmar. Pri la relativa lernfacileco de la internacia
lingvo (A
nemzetközi nyelv relatív könnyen tanulhatóságáról).
Forrás:
Carlevaro/Lobin (1979), 147-155. old.
-
Frank, Helmar. Propedeŭtika valoro de la internacia
lingvo (A
nemzetközi nyelv propedeutikai értékéről). Forrás: Journée
d'étude sur
l'espéranto, Kiadó: Université de Paris-Vincennes, 1983 nov.
121-136.
old.
-
Frank, Helmar. Sprachorientierungsunterricht nach dem
Paderborner
Modell. Forrás: Aula, 1976, 2. füzet, 133-141. old.
-
Frank, Helmar. Utileco de la internacia lingvo kiel
pontlingvo kaj
referenclingvo por eduka kaj scienca komunikado (A nemzetközi
nyelv mint
hídnyelv és referencianyelv haszna a nevelési és
tudományos
kommunikáció). Forrás: Jelentés: Socilingvistikaj aspektoj
de la
internacia lingvo. Simpozio, Tokió, 1986, 135-140. old.
-
Frank, Helmar. Zur Optimierung der Zeitverteilung bei
Transferbewirkung
durch Lehrstoffmodelle. Forrás: GrKG/Humankybernetik,
1984, Bd. 25, 1,
3-13. old.
-
Frank, Helmar. Zur relativen Lehrnleichtigkeit einiger
Sprachen.
Forrás: Grundlagenstudien aus Kybernetik und
Geisteswissenschaft (Bazaj
studoj el kibernetiko kaj sociaj sciencoj), 1979, Bd. 20, H.
4, 1976, 17,
4, 120-124. old.
-
Frank, H., B. Frank-Böhringer és Yashovardhan (szerk.)
Lingvo-kibernetiko / Sprachkybernetik. Kiadó: Gunter Narr Verlag,
Tübingen,
1982.
-
Fukuda, Y. Zur rationalisierten Fremdsprach-Lehrplanung
unter
Berücksichtigung der (z.B. deutschen oder japanischen)
Muttersprache.
Forrás: Grundlagenstudien aus Kybernetik und
Geisteswissenschaft, 1979,
Bd 20, H. 4, 1980, n-ro 2 1, p. 1 - 16.
-
Geisler, Evelyn. La unuaj mezuradoj pri la lernfaciligo
inter internacia
kaj angla lingvoj (Első mérések, tanuláskönnyítés a
nemzetközi és angol
nyelv között). Forás: Eŭropa dokumentaro, 21 sz. 1979, 9-10. old.
-
Geisler, Evelyn. Mezurado de la lernfaciligo de la angla pro
ILo (Az
angol tanuláskönnyítése az ILo-ért mérései). Forrás:
Eŭropa
dokumentaro, 25 sz. 1980, 4. old.
-
Geisler, Evelyn. Zur quantitativen Bestimmung des Transfers
von ILo-Unterricht auf das English-Lernen. Forrás:
Grundlagenstudien aus
Kybernetik und Geisteswissenschaft, 1979, Bd. 20, H. 4., 21
sz., 1980,
93-98. old.
-
Gregor, D. B. Der kulturelle Wert des Esperanto. Forrás: R.
Haupenthal
(szerk.) Plansprachen, Beiträge zur Interlinguistik,
Darmstadt, 1976,
297-304. old.
-
Gregor, D. B. La fontoj de Esperanto (Az eszperantó
forrásai). Forrás:
Scienca revuo, 9. kötet, 1957, 92-115. old.
-
Gregor, D. B. La kultura valoro de Esperanto. Kiadó: Centro
pri Esploro
kaj Dokumentado, London, 1967.
-
Gregor, D. B. The Cultural Value of Esperanto. Forrás:
Modern
Languages, 1965, 146-150. old.
-
Grabowski, A. Esperanto kiel preparo al la lernado de
lingvoj
(Eszperantó, mint a nyelvtanulás előkészítése). Forrás:
Pola
Esperantisto, 1908, 1. sz. 4-8. old.
-
Guadet, Julien. La valeur pédagogique de l'espéranto.
Conférence faite
à la Sorbonne, le 3 février 1929.
-
Halloran, J. H. A four-year experiment in Esperanto as an
introduction
to French. Forrás: British Journal of Educational
Psychology, 22.
kötet, 1959, nov, 3. sz. 200-204. old.
-
Hogg, E. La eksperimento de Eccles (Az eccles-i kísérlet).
Kiadó:.
Brita Esperanto-Asocio, London, 1921.
-
Hogg, E The Modern "Humanity". Benefits of a classical
education...
Forrás: The Esperanto Monthly, 1917.
-
Hölscher, Erich. Esperanto, die Internationale Sprache (Eine
Darstellung
mit besonderer Berücksichtigung ihrer Aufgaben für die
Schule). Kiadó:
Deutscher Esperanto-Bund, Nürnberg, 1964.
-
Hurcak, Anjo. La lerneja instruado de la internacia lingvo
en Jugoslavio
- Interlingvistiko en scienco kaj klerigo (A nemzetközi nyelv
oktatása
Jugoszláviában - Interlingvisztika a tudományban és a
művelődésben),
Forrás: 3-a laborkonferenco, Paderborner Arbeitspapiere
1978, 66-69.
old.
-
Ingusz, János. Instruspertoj en esperantfakaj klasoj (en
Hungario)
(Oktatási tapasztalatok az eszperantó-szakos
osztályokban Magyarországon). Forrás: Internacia pedagogia revuo, 3 sz.
1977, 49-61. old.
-
L'insegnamento delle lingue nella scuola elementare. Un
esperimento
alternativo (1). Forrás: L'esperanto de Itala Esperanto-Federacio, 1975, 6. sz. 3-20. old.
-
L'insegnamento delle lingue nella scuola elernentare. Un
esperimento altemativo (2), Forrás: L'esperanto de Itala Esperanto-Federacio, 1979. 2. sz. 3-27. old.
-
International Auxiliary Language Association (IALA). A
Preliminary
Investigation of the Teaching of Auxilary Languages in
Schools. Kiadó:
Provisional Committee, Auxiliary Language Survey, IALA, New
York, 1927,
74 S.
-
Klemensiewicz, Z. Czy warto sie zajmowac Esperantem? Kiadó:
PZE,
Warszawa, 1965.
-
Kovács, Márta. Internacia pedagogia-didaktaka eksperimento
kvinlanda
(1971-1974) Nemzetközi pedagógiai-didaktikai ötországbeli
kísérlet).
Diplomamunka, ELTE, Budapest, 1981 , 125 old.
-
Leon-Smith, G. Thc Role of Esperanto in the Teaching of
Modern
Languages. Kiadó: Esperanto-Asocio de Britujo, 1987, 7 old.
-
Lobin, Günter. Der propedeutische Wert von Plansprachen für
den
Fremdsprachenunterrich (doktori disszertáció), Forrás:
Institut für
Kybernetische Pädagogik, Universität Paderborn, 1985.
-
Lobin, Günter. Organisations- und Finanzierungsmodell eines
freiwilligen
Sprach-Orientierungsunterrichts bei privater Trägerschaft.
Forrás:
Paderborner Arbeitspapier Nr 34, Institut für Kybernetische
Pädagogik,
Universität Paderborn: FEoLL, 1979 (egyetemi disszertáció:
pedagógiai
licenciátus).
-
Lobin, Günter. Organizad-modelo de la lingvo-onentiĝa
instruado (Nyelvi
tájékozódó oktatás szervezési modellje). Forrás: Behrmam és Ŝtimec:
Bildung und Berechnung / Klerigo kaj prikalkulado
(Művelés és
beszámolás), Bamberg, 1976, 89-104 old.
-
Lobin, Günter. Pri la influo de la lingvo-onentiga instruado
al la
lernsukceso en la 5-a kaj 6-a lernjaroj (A nyelvi-tájékozató
oktatás
befolyása az 5. és 6. oktatási év sikereire). Forrás:
Frank/Frank-Böhringer/Yashovardhan (1982), 39-45 old.
-
Lobin, G. és H. Frank (szerk.) 3. Werkstattgespräch
"Interlinguistik in
Wissenschaft und Bildung", Dolgozat, Institut für
Kybernetische
Pädagogik m 41, FEoLL, Paderborn, 1979.
-
Majerczak, Maria. Esperanto kiel propedeŭtika lingvo
(Eszperantó mint
propedeutikai nyelv).
Forrás: El teorio kaj praktiko de Esperanto-instruado, 21-a Konferenco de ILEI en Lodzo 1987 (Az
eszperantó-oktatás
elmélete és gyakorlata, ILEI 21. Konferenciája, Lodz),
Lodza
Universitato, 1988, 34-44 old.
-
Majerczak, Maria. Lernado de fremdaj lingvoj pere de
Esperanto - laŭ la
ekzemplo de alproprigo de la franca lingvo far pola
esperantisto
(Idegen nyelv tanulása eszperantóval - a francia nyelv
elsajátítása
lengyel eszperantista példája szerint). Forrás: El teorio
kaj praktiko
de Esperanto-instruado, 21-a Konferenco de ILEI en Lodzo 1987
(Az
eszperantó-oktatás elmélete és gyakorlata, ILEI 21.
Konferenciája,
Lodz), Lodza Universitato, 1988, 34-44 old.
-
Majerczak, Maria. Propédeutique du francais et l'espéranto,
egyetemi
disszertáció: magistro pri latinida filologio. Forrás:
Jagiellona
Universitato, Krakkó, 1982, 144 old.
-
Mangold, M. Sprachwissenschaftliche Überlegungen zur Frage
der leichten
Erlernbarkeit des Esperanto. Saarbrücken, 1976.
-
Markarian, Raif. The Educational Value of Esperanto Teaching
in the
Schools. Kiadó: Centro pri Esploro kaj Dokumentado, London,
1964
(Utánnyomás: R. és V. Eichholz (szerk.), Esperanto: The
Solution to our
Language Problems, Esperanto Press, Bailieboro, Kanada, 362-386 old.)
-
Maxwell, Dan. On the Acquisition of Esperanto. Forrás: SSLA
10,
Cambridge University, 1988, 51-61 old.
-
Meder, Brigitte S. Auswirkungen des
Sprachorientierungsunterrichts auf
den Lernerfolg in den weiterfühhrenden Schulen. Forrás:
Lobin/Frank
(1979), 44-58 old.
-
Meder, Brigitte S. Efikoj de la lingvo-orientiga instruado
al la
lernsukceso en la mezgrada lernejo (A nyelvi tájékozódó
oktatás hatásai a
tanulási sikerekre középfokú iskolában). Forrás: Eŭropa
dokumeruaro,
1978, 20 sz. 15-18. old.
-
Neder, Brigitte S. Informationsgehalt und
Lernwahrscheinlichkeit
femdsprachlicher Wörter. Forrás: K. Boeckmann és U. Lehnert
(szerk.),
Bilanz und Perspcktiven der Bildungstechnologie, Berlin,
1977, 83-87.
old.
-
Neder, Brigitte S. Zur Informationsbestimmung sprachlicher
Lehrstoffe.
Forrás: Grundlagenstudien aus Kybernetik und
Geisteswissenchaft, 1911, 18 sz. 73-18 old.
-
Meinhardt, Gard. Erste Messergebnisse fremdsprachlicher
Vorkenntnisse.
Forrás: Lásd: Lobin/Frank (1979).
-
Meinhard, Gard. La vorttezora antaµscio pri la internacia
lingvo depende
de la gepatra lingvo (A nemzetközi nyelv szókincs-
előismerete az
anyanyelv függvényében). Forrás: Eŭropa dokumentaro 18 sz.
1978, 13-15
old.
-
Michalak, Elzbieta. Az eszperantó szerepe a főiskolai
ifjúság
nemzetköziségi nevelésében (lengyel nyelvű). Egyetemi
disszertáció:
pedagógiai magiszteri fokozat, Forrás: Pedagógiai Főiskola,
Kielce,
Lengyelország.
-
Michiewicz, Alicja. Nyelvi modellezés az idegennyelvi
oktatásban és
interlingvisztikában (magyarul). Egyetemi
disszertáció;
interlingvisztikai doktortirátus. Forrás: ELTE, Budapest,
1982.
-
Minnaja, Carlo (szerk.). Il valore educativo dell'
insegnamento dell'
esperanto nelle scuole. Kiadó: Instituto Italiano di
Esperanto e
Federazione Esperantista Italiana (FEI), 1970.
-
Nitobé, I. La question des langues et la Société des
Nations. Genève,
1921.
-
Nitobé, I. és Privat, E. Esperanto as an international
Auxiliary
Language. Report of the General Secretariat of the League of
Nations,
Adopted by the Third Assembly. League of Nations, Paris,
l922, 27 old.
-
Nitobé, I. és Privat, E. L'espéranto comme langue
internationale
auxiliaire. Rapport du Secrétariat à la 3eme Assemblè, Procès
Verbaux de
la 5ème Commission. Société des Nations, Genève, 1922, 99-114. old.
-
Nixon, V. C. Lastatempaj eksperimentoj pri Esperanto en
lernejoj (Az
utóbbi iskolai eszperantó kísérletek). Forrás: Esperanto,
1953, 2 sz.,
56-58, 60 old.
-
Nolte, Antonius. Auswirkungen des
Sprachorientierungsunterrichts im
Fremdsprachenunterrricht weiterführender Schulen. Forrás:
Eŭropa
dokumentaro 24 sz, 1979, 7-10 old.
-
Nolte, Antonius. Korrespondenz im
Sprachorientierungsunterricht /
Korespondado en la lingvo-orientiga instruado (Megfelelés a
nyelvi-tájékozódó oktatásban). Forrás: Paderborner Arbeitspapier,
Institut
für Kybemetische Pädagogik, Paderborn, FEoLL, 1980.
-
Nolte, Antonius. La lernplifaciligo de la angla lingvo
surbaze de la
lingvo-orientiga instruado (Az angol nyelv tudáskönnyítése a
nyelvi
tájékozódó oktatás alapján). Forrás: Fran/Frank-Böhringer/Yashovardhan (1982), 35-38 old.
-
Peach, Karl-Ernst. Noto pri fruaj interlingvistikaj
eksperimentoj en
München (Jegyzetek a korai interlingvisztikai müncheni
kísérletekről).
Forrás: GrKG/Humankybernetik, 31, 1, 1990, 29-30. old.
-
Pei, Mario. Artikoloj en Cahiers J.E.B., 1965, és Heroldo
de
Esperanto, 1965. február 1.
-
Pei, Mario. Propedeŭtiko al instruado de fremdaj lingvoj.
Forrás:
Heroldo de Esperanto, 1973, 15 sz. 3. old.
-
Pei, Mario Wanted: A World Language. Kiadó: The Public
Affairs
Committee, New York, 1969.
-
Perrenoud, W. Conférence Internationale sur
l'enseignement de
l'espéranto dans les écoles, au secrétariat de la Société des
Nations du
18 au 20 avril 1922. Compte rendu sommaire en français.
Genève, 1922.
-
Picard, J. M. L'espéranto à l'école ou l'enseignement de la
langue
français aux enfants par l'espéranto. Kiadó: Coulomiers,
1911.
-
Pirlot, Germain. Aperçu de la propédeutique de l'espéranto.
Forrás: Le
langage et l'homme. Revue del'Institut Libre Marie Haps,
Bruxelles, 22.
köt. 3 szemelvény, 1987.
-
Piron, Claude. Créativité et expression linguistique.
Forrás: Etudes
sur la langue internationale, Kiadó: AIMAV, Gent, 1987, 145-152. old.
-
Piron, Claude. Esperanto: ĉu eŭropa aŭ azia lingvo?
Forrás:
Esparanto-Dokumento 10E. UEA, Rotterdam, 1977.
-
Piron, Claude. Quelques réflexions sur l'introduction de la
langue
première étrangère à l'école primaire. Forrás: Educateur,
27. sz.
1976.
-
Prebil, Ludovik. Internacia pedagogia eksperimento en 5
landoj (1-a
regiono) (5 országbeli menzetközi pedagógiai kísérlet (1.
régioó)).
Forrás: Esperanto, 1972. július-augusztus.
-
Privat, Edmond. Historio de la lingvo Esperanto (Az
eszperantó nyelv
története). Kiadó: Internacia Esperanto-Instituto, Hága,
1982. 105-112
és 136-151. old.
-
Rakuŝa, R. Spertoj pri provinstruado de Esperanto
1957-1958
(eksperimentoj de 5 instruistinoj) (Az eszperantó
próbatanítási
tapasztalatai 1957-1958 (5 tanárnő tapasztalata)). Forrás:
Jugoslavia
esperantisto, 1958, 8-9. old.
-
Régulo, Pérez, Juan. Diskuto pri la temo: Ĉu la lernado de
Esperanto
povas anstataŭi la lernadon de klasikaj lingvoj?
(Vitatéma: Az
eszperantó helyettesítheti-e a klasszikus nyelvek
tanulását?) Forrás:
Esperanto, 1965. július.
-
Rollet de l'Isle, M. La valeur pédagogique de l'espéranto
pour
l'enseignement du français. Paris, 1920.
-
Rosseel, Eddy és E. Symoens (kiadó) La intereso kaj utilo de
komuna
interlingvo (A közös közvetítő nyelv érdeke és haszna) / The
Relevance of
a Common Intermediate Language (with the collaboration of the
Commission
of the European Communities) / L'intéręt d'une langue
intermédiaire
commune (avec la collaboration de la Commission des
Communautés
européennes). Kiadó: AIMAV, Bruxelles, 1988, 96. old.
-
Ruckmick, Christian A. The Wellesley College Danish-
Esperanto
Experiment. Forrás: International language, 1924, 51-56
old.
-
Sampola, O. Lerneja raporto pri la eksperimento en Somero,
Finnlando,
1958-1963, tradukita el la finna far V. Setälä (Iskolai
beszámoló a
finnországi somero-i kísérletről, V. Setätäle fordításában).
Forrás:
Esperanta Finnlando, 1963, 7. sz. 53-54. old.
Sanke, Wilhelm. Linguistische und spracbdidaktische Aspekte
eines
Sprachorientierungsunternchts - Thesen und Fragen am Beispiel
einer
Plansprache. Forrás: I Meyer (szerk.), 5.
Werkstattgesprach
"Interlinguistik in Wissenschaft und Bildung", Arbeitspapier
Nr. 62,
Institut für Kybernetische Pädagogik, Paderborn, FEoLL, 1981,
187-206.
old.
-
Saturová, Magda. Lingvo-orientiga instruado en Ĉehoslovakio – propono
de enkonduko de internacia lingvo en elementajn lernejojn
(Nyelvi
tájékozódó oktatás Csehszlovákiában - a nemzetközi nyelv
bevezetésének
ajánlása általános iskolákba). Forrás: 4-a Laborkonferenco
1980,
Paderborner Arbeitspapiere, 130-134. old.
-
Scicluna, Mary. The Conntribution of Esperanto to the
International
Communication and Understanding. Szakdolgozat: tanári
diploma. Forrás:
College of Arts, Science and Technology, Malta, 1977, 102
old.
-
Setälä, Vilho. Vizito al la ekspenmenta lernejo en Somero,
Finnlando
(Látogatás a someroi kísérleti iskolában, Finnországban).
Forrás:
Esperanto, 1961 június, 101. old.
-
Sherwood, Bruce. The Educational Value of Esperanto Study.
Forrás:
Esperanto in the Modern World. Esperanto Press, Bailieboro,
Kanada,
1983, 408-413. old.
-
Sherwood, Bruce. The Educational Value of Esperanto Study:
An American
View. Esperanto-Dokumento 31A. UEA, Rotterdam, 1983, 12 old.
-
Sherwood, Bruce. Fremdlingva orientado pere de Esperanto
(Idegen nyelvű
tájékoztatás az eszperantóval) Forrás: Internacia pedagogia
revuo,
1979, 1. sz. 9-12. old.
-
Sonnabend, Helmut. Esperanto: lerneja eksperimento. Raporto
- analizo -
konkludo (Eszperantó: iskolai kísérlet. Jelentés -
elemzés -
következtetés). Kiadó: Edistudio, Pisa, 1979, 157 old.
-
Sonnabend, Helmut. Esperanto: lemeja eksperimento. Resumo
(Eszperantó:
iskolai kísérlet. Összegezés). Forrás: Internacia pedagogia
revuo,
1980, 2. sz. 32-35. old.
-
Sonnabend, Helmut. Fremdlingva orientado pere de Esperanto
(Idegen nyelvi
tájékoztatás az eszperantóval). Forrás: Internacia pedagogia
revuo,
1979, 1. sz. 9-12. old.
-
Sonnabend, Helmut. La lerneja eksperimento de ILEI en ĝia
dua Eŭropa
Regiono (Az ILEI iskolai kísérlete a második európai
régiójában). Forrás:
Carlevaro/Lobin (1979), 159-161. old.
-
Symoens, Edward. De socio-politieke, pedagogische en
culturele waarde
van Esperanto. Kiadó: Flandra Esperanto-Ligo/ILEI,
Antwerpen, 1988 (4.
kiadás), 45. old.
-
Symoens, Edwars. La soci-politika, pedagogia kaj kultura
valoroj de Esperanto (Az eszperantó socipolitikai, pedagógiai és kulturális
értékei). Forrás: Esperanto-Dokumento 23E. UEA, Rotterdam,
l982, 40 old.
-
Symoens, Edward. The Socio-Political, Educatonal and
Cultural Roles of
Esperanto. Kiadó: Flandra Esperanto-Ligo/ILEI, Antwerpen,
1989, 43 old.
-
Symoens, Edward. Valeurs socio-politique, pédagogique et
culturelle de
l'espéranto. Kiadó: Flandra Esperanto-Ligo/ILEI, Antwerpen,
1989, 43
old.
-
Szerdahelyi, István. Esperanto et propédeutique
linguistique. Forrás:
Les langues modernes, 60. kötet, 1966, 3. sz. 255-259 old.
-
Szerdahelyi, István. Esperanto kaj lingvistika propedeŭtiko
(Eszperantó
és nyelvészeti propedeutika). Forrás: Internacia pedagogia
revuo,
1979, 1. sz. 14-17. old.
-
Szerdahelyi, István. Kvinlanda pedagogia-didaktika
eksperimento pri la
oficiala enkonduko de Esperanto en lernejojn 1971/1972 -
1973/1974
(Ötországbeli pedagógiai-didaktikai kísérlet az eszperantó
hivatalos
bevezetésére az iskolákba 1971/1942 - 1973/1974). Forrás:
Internacia
pedagogia revuo, 1971, 1. sz. 21-24. old.
-
Szerdahelyi, István. La didaktika loko de la internacia
lingvo en la
sistemo de lernejaj studobjektoj (A nemzetközi nyelv
didaktikai helye a
tantárgyak rendszerében). Forrás: D. Blanke (szerk.)
Esperanto: la
internaciaj lingvo-sciencaj aspektoj, Kulturligo de GDR,
Berlin, 1979,
211-219. old.
-
Szerdahelyi, István. La internacia pedagogia-didaktika
eksperimento
kvinlanda: la rezultoj de la unua mezurado (Ötországbeli
pedagógiai
didaktikai kísérlet: az első mérés eredményei). Forrás: H.
Behrmann,
Lehrplanerische Rationalisierung des Sprachunterrichts.
Institut für
Kybernetische Pädagogik, Paderborn, 1975.
-
Szerdahelyi, István. Metodologio de Esperanto (Az
eszperantó
módszertana). Kiadó: ELTE, Budapest, 1975. 264-270. old.
-
Szerdahelyi, István. Pedagogiaj valoroj de instruado de
Esperanto (Az
eszperantó oktatásának pedagógiai értékei). Forrás:
Internacia
Lingvistika Simpozio, Kumrovec (Jugoszlávia) 1975. Zágráb,
1976, 9-18.
old.
-
Thompson, H. Utersuchungen der nationalen Sprachen
hinsichtlich ihrer
Eignung zur sprachlichen internationalen Verständigung.
Egyetemi
disszertáció. Forrás: Deutsche Bücherei, Leipzig.
-
Thorndike, E. L. és Kennon, L, H, V. Progress in Learning an
Auxiliary
Language. A Report. New York, 1927. Még: D. Blanke (1985),
311. old.
-
Toschi, U. Il valore e l'esperienza dell' Esperanto nella
scuolu.
Kiadó: Quaderni della FEI, Verona, 1924.
-
Trunte, H. Esperanto: ĉu eŭropa lingvo? (Eszperantó:
európai nyelv?)
Forrás: Kontakto, 1975, 48. sz. 15-22. old.
-
Tyblewski, Tyburcjusz. Esperantismo, la faktoro de
internacieca edukado
(pollingva) (Eszperantizmus, a nemzetköziségi nevelés
faktora). Egyetemi
disszertáció: pedagógiai licenciátus Forrás: Varsói
Egyetem,
Lengyelország, 1968, 140 old.
-
Il valore educativo della lingua internazionale. Forrás:
L'esperanto,
Itala Esperanto-Federacio, 1976, 8. sz. 3-25. old.
-
Vilkki, J. és V. Setälä. La eksperimenta instruado de
Esperanto en la
geknaba mezgrada lernejo de Somero (Kísérleti eszperantó
tanítás a
somero-i középfokú fiúiskolában). Forrás: El Popola
Ĉinio, 1963, 1.
sz. 38-39. old.
-
Waringhien, Gaston. A.B.C, d'espéranto à l'usage de ceux qui
aiment les
lettres. Kiadó: S.A.T.-Amikaro, Paris, 1967 (2. kiadás)
-
Waringhien, Gaston. Lingvo kaj vivo (Nyelv és élet). Kiadó:
Stafeto, La
Laguna, 1959, 430 old.
-
Williams, Norman. Report on the Teaching of Esperanto from
1948 to
1964. Egerton Park School, Denton, Manchester, 1965, 20 old.
-
Williams, Norman. A Language Teaching Experiment. Forrás:
Canadian Modern Languages Review, 22. kötet, 1965, 26-28. old.
-
Wood, R. E. Teaching the Interlanguage: Some Experiments.
Forrás:
Lektos: Interdisciplinary Working Papers in Language
Sciences,
University of Louisville, 1975, 61-81. old.
-
Zlatnar, Peter. Internacia pedagogia-didakaktika
eksperimento. Naskiĝo
de ideo, organiza efektivigo, spertoj, perspektivoj
(Nemzetközi
pedagógiai-didaktikai kísérlet. Az ötlet születése,
szervezési
megvalósítása, tapasztalatok, perspektívák). Forrás: Varga-Haszonits
Zsuzsa (szerk.) Esperantologiaj kajeroj 2, Budapest, 1977,
213-220.
old.
-
Zlatnar, Peter. Organizaj spertoj kaj dokumentoj de
pedagogia-didaktika
eksperimento en S.R. Slovenio. Raporto al Kunordiga
Konferenco en
Maribor, Jugoslavio, 1976 (Pedagógiai-didaktikai kísérlet
szervezési
tapasztalatai és dokumentumai a Szlovéniában. Jelentés az
Egyeztető
Konferencia részére Maribor, Jugoszlávia, 1976). Forrás:
Carlevaro/Lobin
(1979), 256-263. old.
-
Zlatnar, Peter. Pri la trijara eksperimenta instruado de
Esperanto (Az
eszperantó oktatásának hároméves kísérleti oktatásáról).
Forrás:
Esperanto, 1975 július-augusztus, 125-126. old.