Az első idegen nyelvet a tanuló a tapasztalatok prizmáján
keresztül
tanulja, amit az anyanyelvéből hozott magával és e nyelv
kifejezései,
nyelvtani és lexikai kategóriái alapján sajátítja el. Ez
utóbbi
elsajátítása a másik nyelv gondolatmenetének elsajátítását
követeli meg,
behatolást a más feltételek szerint fejlődött nyelv
"szellemébe", a másik
nép nyelve szerinti kategóriákban való gondolkodást. Az első
pszichológiai nehézségek egyike az egyénnek a fogalom (tárgy,
cselekvés,
tulajdonság) és annak nyelvi jele (szó) asszociációjától való
elszakadás
nehézségéből áll. Ez fontos probléma az első nyelv
tanulásának kezdetén.
A másodikat tanulva már megérti, hogy egy fogalmat többféleképpen is
lehet nevezni más-más nyelven. A második idegen nyelvet már
az anyanyelv
és az előzőleg megtanult (az anyanyelvhez hasonlóan
asszimilált) nyelv
kategóriáin keresztül sajátítja el a tanuló. Az anyanyelv
"nyelvi érzéke"
kiegészítődik az első idegen nyelvvel. A tanuló a két nyelvet
összehasonlítva különbséget tud tenni jellemzőik között.
Tudatában egy, a
nyelv határát átlépő általános modell képe bontakozik ki.
Már a
nyelvtanulásnak ebben a szakaszában a tanulóban felmerülhet
az a
feltételezés, hogy a harmadik nyelvnek is van olyan vonása,
mint a már
két ismertnek van (és mint a tanulás előbbi szakaszaiban, a
tanuló a
harmadik nyelvet az előző kettő prizmáján keresztül nézi) és
hogy
legalább a már ismert közös nyelvi vonásokkal rendelkezik,
vagy legalább
az egyikkel az kettő közül. Hasonló feltételezésekkel élhet a
negyedik,
ötödik és további nyelvek esetén: általános nyelvi
intuíciót szerez
meg, ami a további újabb nyelveknél segíti a tanulásban.
Bármelyik nyelv
tanulását kezdve képes előre látni a nyelvi tulajdonságok egy
részét. A
dinamikus sztereotípia (aminek a kialakulása szükséges a
nyelvtudáshoz)
mind könnyebben és hamarabb jelenik meg az ilyen személynél.
Minden
következő nyelvnél, az előbbiek figyelembe vételével, mind
könnyebben
jelenik meg. A legtöbbe tehát az első lépés kerül; minden
következő
nyelvet könnyebben lehet tanulni.
A nyelv kiválasztása,
amivel az első
lépést teszik meg, döntő jelentőségű. (36-37. old. E.S.
kiemelése)