A szókincs az alapfogalmak teljes szétválasztásán
alapul. Minden egyes tagját önálló szó fejez ki, tovább nem redukálható szótő, amelynek a mondatban elfoglalt szerepét minden alkalommal a hozzáadott (változatlan) végződés határoz meg. A szókategóriák világos megkülönböztethetősége érdekében Zamenhof általánosította azt, ami más nyelvekben szabálytalan: a jellemző végződés használatát:
Ebből a már nem redukálható szóelemekből (gyökök), amik alapvető alapvető fogalmakat és kifejezéseket pontosítanak, új szavakat lehet képezni vagy a gyökök egyszerű összetételével-o a főnévi (patro, apa)
-a a melléknévi (patra, apai)
-e a határozói (patre, apaian).
vagy képzőkkel (elő-, ill. utóképzőkkel). Eszperantóban a képzők a valóság lényeges tulajdonságának elemzését alkotják. Például:(pl. skrib(i) + maŝin(o] = skribmaŝin(o)
[írni + gép = írógép])
Itt csak a 42 képző közül néhány nem teljes jelentését ismertetjük; a nyelvben további árnyalatok léteznek.az ellentét, az antitézis elmélete: (plena - malplena [tele - üres]);
a nem elmélete: (viro - virino [férfi - nő]);
az elvont minőség elmélete: (bela - beleco [szép - szépség]);
a csoport elmélete: (arbo - arbaaro [fa - erdő]);
a kezdés elmélete: (dormi - ekdormi [aludni - elaludni]);
a szétválasztás, elkülönítés elmélete: (munti - dismunti [szerelni - szétszerelni]);
a házassággal megszerzett rokonság elmélete: (patro - bopatro [apa - após]).
Minden képző önálló jelentéssel bíró szótári elem, önállóan
is alkalmas
szóalkotásra; e tulajdonságok nincsenek más indoeurópai
nyelvben. Például:
Több elő- és utóképzőt lehet kombinálni: bona / bonigi / malbonigi [jó / javítani / rontani]; etulino [csöppség] (ez utóbbi csak képzőkből áll). Az összetételek és szóképzések ügyes használata majdnem végtelen lehetőséget ad az új szavak alkotására és a gondolat, ötlet és érzelem finom árnyalására.-estr- = vezetés képző
Li estas la estro de la urbo. [Ő a város vezetője.]
Li estras la urbon. [Ő vezeti a várost]
Li kondutas estre. [Vezetőként viselkedik.]
la estraj privilegioj [a vezetői kiváltságok]
A propedeutikai értéke: az eszperantó "átlátható" nyelv, mint a röntgenkép, amin minden alkotóelem látható, konkrét: az ige ideje, a nyelvtani kategóriák, a szavak közötti viszony, a mondat funkciója. A nemzeti nyelvekben nem így van, alkotóelemei legtöbbször csak homályosan jelennek meg. A gyermek fáradozás nélkül tanulja meg, mi a főnév, melléknév, múlt idő, stb, mert "látja" őket a végződésüknek köszönhetően. Amikor a fogalmak, hogy "főnév", "melléknév" stb. tisztán bevésődik az emlékezetbe és teljesen asszimilálódik, a tanuló más körülmények között könnyen tudja használni, más nyelvek tanulásában, sőt az anyanyelvében is.
A szóösszetételnek és -képzés technikájának köszönhetően, amit a tanuló csak az eszperantóban használhat teljes skálájában, megtanulnak a szavak között mondattani kapcsolat felderíteni, még akkor is, ha az anyanyelvében nincs hasonló viszony; a szóképzés és szójelentés területén intimebb megértést szerez meg, de ez majdnem mindig rejtve marad, nem azonnal látható, nem azonnal ismerhető fel. Például:
ebl/a | ebl/e | ebl/o | ebl/ig/i | laŭ/ebl/e | |
angol | possible | perhaps | possibility | enable | as possible |
francia | possible | puet-être | possibilité | permettre | si possible |
német | möglich | möglicherweise | Möglichkeit | ermöglichen | womöglich |
magyar | lehetséges | lehet | lehetőség | lehetővé tenni | lehetőség szerint |