A leggyakoribb módszer a következő. A és B párhuzamos osztály tanulói ugyanazon a szinten vannak, akik az első idegen nyelvet kezdik tanulni.
A osztály | B osztály | |
1. év | eszperantó | idegen nyelv |
2. év | idegen nyelv, mint a B osztály | idegen nyelv |
3. év | idegen nyelv, mint a B osztály | idegen nyelv |
Összehasonlítják azok eredményeit, akik három évig tanultak egy idegen nyelvet azokéval, akik két évig tanulták, de az egy éves eszperantó tanulmány után, minden esetben ugyanazon kritériumok szerint a beszéd-, írás- és megértésképességet.
Variáció lehet: Az A osztály tanulói az előző, az általános iskola két utolsó osztályában tanulják az eszperantót és az idegen nyelvet ugyanakkor kezdik, mint a B osztály, akik előzőleg nem tanulták a nemzetközi nyelvet. Az első, a második és harmadik év végén hasonlítják össze az eredményeket.
Más változat is lehet, mert minden út nyitva áll kreatív és figyelmes tapasztalt pedagógus számára, feltéve, hogy a kísérlet szigorú, tárgyilagos keretek között történjen és tudományosan ellenőrzött legyen.