Bishop Auckland (Nagy-Britannia) Leány középiskola
Év: 1918—1921
Cél: megvizsgálni, hogy az eszperantó előzetes oktatása
megkönnyíti-e a
későbbi francia és német nyelv tanulását.
Következtetések:
- Az eszperantó egyszerű és ésszerű nyelvtana, főleg a
kevésbé tehetséges
gyerekek számára hidat képez, ami lehetővé teszi az átmenetet
a
bonyolultabb francia és német nyelvtanhoz.
- Szemléletessé teszi a nyelvtani meghatározások jelentését.
- Világosan jelzi a nyelvtani végződések jelentését.
- Hozzászoktatja a gyermekeket a szavak közötti rokonság, a
szóképzés, a
származtatás jelenségéhez.
- Az eszperantó bevezeti a gyerekeket a nemzetközi
szókészletbe.
Jelentés: Fischer (1921); "A Bishop Auckland-ban 1918-1921
években végzett kísérlettől", Internacia pedagogia revuo, 1931